Gezonde snacks, (bio)logische natuurlijk plantaardige snacktips en info

 

Gezonde snacks zelf snel maken van plantaardige voedingsstoffen die je niet verwacht had! Overzicht en snelle handige tips maar ook leuke weetjes op deze site.

 



Vooraf: Eet gevarieerd
Om gezond te blijven is het 't beste om zeer gevarieerd te eten. Eet dus niet vaak hetzelfde want er is niet één voedingsmiddel waar alle voedingsstoffen in zitten die je dagelijks nodig hebt. Het is wel het beste om sochtends nog voor je "vast"voedsel eet, eerst fruit of verse! fruitdranken te nemen.(zelf maken dus)
Houd je daar niet van? Neem gewoon een lekker vloeibare snack: een fruitsmoothie!
Laat fruit niet in de darmen "wachten" op ander voedsel dat eerst verteerd moet worden, dat is niet goed voor de darmen want fruit kan snel gisten als het in de "wachtrij" staat en dat geeft een slijmlaagje in de darmen.
(door een slijmlaagje hebben gezonde stoffen moeite om doorheen te komen.)
Daarom is het beter om fruit op schone lege darmen te eten/drinken (na maken, binnen een half uur opdrinken).
Stop daarna met fruit en ga over op ander voedsel zoals volkoren bruin brood of roggebrood ed en neem als snacks ook gewoon iets lekkers met groente, anders dus dan bij het diner.

Voeding heb je het hardst nodig als je nog actief bent en meestal ben je s avonds na de maaltijd niet meer actief. Als je niet wilt aankomen of goed op gewicht wilt blijven, zou het eigenlijk het beste zijn als je s middags de warme maaltijd zou nemen en s avonds nog maar een lichte maaltijd. Helaas is dit door werkzaamheden buitenshuis vaak niet mogelijk, probeer daarom s avonds na de maaltijd nog iets aan beweging te doen neem een wandeling of nog even een stukje fietsen en eet niet meer na 20.00.u

Betere vetten
Eet onverzadigd vet, dan krijg je goede dingen binnen zoals onverzadigde vetzuren, vitamine A, D en E en energie. Dat is vet wat niet hard wordt bij kamertemperatuur maar juist zacht of vloeibaar blijft. ook in voeding zitten vetten zoals in margarine in een kuipje, vloeibaar bak en braad en in noten en in zaden /pitten zoals walnoten zonnebloem-en pijnboompitten

Bijna alle soorten noten bestaan voor de helft of meer uit vet. In alle gevallen is het grootste deel onverzadigd vet. De ene notensoort heeft daarvan minder of meer onverzadigde vetten neem dus noten ook altijd gevarieerd en niet steeds 1 soort.

Plantaardige vetten zijn sowieso veel gezonder dan dierlijke vetten. Probeer zoveel mogelijk te leven op plantaardige voeding. Het is een fabeltje dat je zuivel of vlees nodig zou hebben. Dit idee is de wereld ingebracht door de grote belanghebbende commerciële bedrijven zoals de zuivel- en vlees-industrie. Kalk zit volop bijv. in sesamzaden en eiwitten zitten in kiemgroenten(zalig!) en in noten. Omegavetzuren in gebroken lijnzaad om maar eens wat te noemen. We komen hier elders op de site op terug.

Eet dagelijks voldoende van:
Volkoren producten zoals volkorenbrood en roggebrood. Eet ook genoeg aardappelen, rijst, en peulvruchten (bonen: bruine en witte, kapucijners).

Eet vooral lekker veel groente en fruit
Door genoeg groente en fruit te eten word je minder snel ziek! Eet minimaal elke ochtend 2 stuks fruit (liefst meer) en later op de dag minimaal 2 ons groente.

Let ook op ....
Je gewicht! Als je een gezond gewicht hebt dat bij jouw lengte en leeftijd past, krijg je minder snel ziekten. Doe aan dagelijkse beweging waar iets van tempo inzit, zoals vlot wandelen en vlot fietsen, in ieder geval elke dag minimaal een half uurtje.

Wees zuinig met zout
Helemaal zonder zout kan je lichaam niet. In heel veel (teveel)eten komt al (toegebracht) zout voor. Je hoeft dus eigenlijk geen extra zout toe te voegen.
Gebruik liever verse kruiden en verse specerijen (die kun je zelf kweken in potjes en in de keuken zetten)

Drink
Je lichaam heeft veel water/vocht nodig maar liefst anderhalf liter per dag. In een ochtendfruitsmoothie zit al heel veel vocht, probeer daar een gewoonte van te maken: Elke ochtend voor het vertrek naar het werk eerst een flinke fruitsmoothie!

Eet bewust
Heb je trek neem verstandige snacks zoals een mueslireepje of een handje noten of rozijntjes, wat zonnebloempitten of een toastje met olijven en tomaat of een rijstcracker met hummus en wat kiemgroenten (dat is goed voor gezonde eiwitten).
Als je wilt afvallen moet je juist kleine dingetjes eten om de stofwisseling(en verbranding) op gang te houden want bij niet eten, ligt de stofwisseling temet stil en dus ook de verbranding.

Kies voor betere zoetstoffen
De bewerkte "gewone"suiker is hartstikke ongezond! Neem natuurlijke zoetstoffen, zo uit de natuur! Zoals agave-siroop (natuurwinkel) of ahornsiroop en rijststroop (smaakt naar honing) of maïsstroop. U kunt een leuke cursus volgen om van uw ongemerkte suikerverslaving af te komen. Die cursus is hier in te zien. Echt een aanrader maar oordeelt u zelf.

Lees wat er op de verpakking staat
Op de verpakking van voedingsproducten staat verplicht veel informatie. Bijvoorbeeld waar het van gemaakt is, wat erin zit (let op dat u producten koopt waar geen dierlijke producten inzitten zoals dierlijke vetten en gelatine en /of zuivel zoals wei en melkpoeder) en hoe het klaar gemaakt moet worden.

Maak voeding niet tot een obsessie maar maak het gewoon leuk!
Koop zoveel mogelijk als je portemonnee het toestaat, verse producten want die zijn zonder toegevoegde e-nummers.
Schaf een blender en keukenmachine aan (kijk eens in de kringloop).
Met een keukenmachine kun je van noten heerlijke "room" maken een leuke snack is bijvoorbeeld:

Week een nacht in water een flinke beker amandelen of pecannoten
giet het water er de volgende dag af en gooi ze in de keukenmachine
voeg daaraan toe een scheutje agavesiroop en wat water en mix dit tot een mooie romige massa(niet te dun).

Snijd een granaatappel (die levert je ijzer, verlaagt je cholesterol en versterkt je hart) open en smeer de notenroom over de helften van de granaatappel en uitlepelen en smullen maar, dit is echt een weergaloze snack!

Meer info over lekkere, gezonde voeding vindt u op deze site.